11:37:00

Older Post - <b>Tempat Menarik di kuching</b> - Come Sarawak - Come <b>...</b> - Come Sarawak


Older Post - <b>Tempat Menarik di kuching</b> - Come Sarawak - Come <b>...</b>

Posted: 22 Jan 2014 07:39 PM PST

tempat menarik di kuching sarawak

Negeri Sarawak yang dikenali sebagai Bumi Kenyalang merupakan negeri terbesar di Malaysia dan dikategorikan sebagai Malaysia Timur. Kuching merupakan ibu negeri bagi Sarawak. Penduduknya terdiri daripada pelbagai kaum seperti Cina, Melayu, Bidayuh, Iban, Malanau, Orang Ulu dan lain-lain. Kuching juga merupakan Bandar keempat terbesar di Malaysia dengan kepadatan penduduk sekitar 794 517 orang. Kuching diisytiharkan sebagai bandaraya pada 1 Ogos 1988 dan sejak itu Kuching menjadi tarikan utama pelancong dari serata dunia. Menjejaki apa yang menarik di Kuching Sarawak, negeri yang terkenal dengan pelbagai khazanah semulajadi dan hidupan liar di Malaysia.

tempat menarik di kuching sarawak-7

#1-KAMPUNG BUDAYA

Kampung budaya ini juga digelar 'Muzium Kehidupan' ditubuhkan bagi memelihara dan mempamerkan warisan kebudayaan dan kesenian negeri Sarawak. Muzium ini terletak di Pantai Damai, Santubong hanya 32km dari bandar Kuching dan  merupakan tempat yang terbaik untuk mengenali budaya dan cara hidup tempatan. Perkampungan seluas 17 ekar ini mempunyai seramai 150 orang penduduk yang mempamerkan aktiviti harian seperti aktiviti memproses sago dan menghasilkan kraftangan. Mereka memakai pakaian tradisional dan mengadakan persembahan tarian tradisional untuk para pelancong. Penduduk kampung akan menerangkan tentang cara hidup dan kepelbagaian budaya mereka kepada pelancong yang berkunjung ke  tempat mereka. Pelancong juga boleh melihat replika bangunan yang mewakilkan setiap suku kaum pribumi utama yang ada di Sarawak seperti rumah panjang bagi orang Iban, Bidayuh dan Orang Ulu, rumah tinggi Melanau dan rumah ladang orang Cina. Perkampungan ini juga mempunyai sebuah pentas di mana pelawat boleh menyaksikan persembahan tarian tradisional pelbagai kaum, sebuah restoran dan kedai kraftangan. Bagi pelancong yang ingin mencipta kelainan dalam perkahwinan, pelancong boleh melangsungkan perkahwinan mereka di Kampung Kebudayaan Sarawak mengikut gaya tradisi kaum Iban, Melayu, Bidayuh atau Orang Ulu.

tempat menarik di kuching sarawak-1

 #2- PUSAT HIDUPAN LIAR SEMENGGOH (WILDLIFE CENTRE)

PUSAT Hidupan Liar Semenggoh (PHLS) yang terletak kira-kira 24 kilometer dari pusat bandar raya Kuching terkenal dengan pemuliharaan Orang Utan yang menjadi daya tarikan pelancong ke negeri ini. Pusat ini bermula dengan sepasang Orang Utan yang membiak dan menjadi semakin banyak. Orang Utan yang dipelihara di sini akan dibebaskan ke dalam hutan apabila telah dewasa. Sama seperti mana-mana pusat pemuliharaan hidupan liar, ia juga dibuka kepada orang ramai untuk tujuan pendidikan dan penjelasan berkenaan kepentingan melindungi hidupan liar. Pusat Pemuliharaan Hidupan Liar Semenggoh ini turut dihuni hampir 1, 000 hidupan liar terancam yang terdiri daripada mamalia, burung dan reptilia. Namun, ia menjadi terkenal apabila pusat berkenaan menjalankan Program Rehabilisasi Orang Utan dan telah berjaya melepaskan semula Orang Utan ke habitat asal mereka. Justeru itu, ia telah berubah menjadi salah sebuah pusat kajian biologi dan kelakuan khusus untuk Orang Utan.

tempat menarik di kuching sarawak-2

#3-PASAR MINGGU SATOK

Pasar Ahad di Jalan Satok, Kuching merupakan destinasi beraneka warna di mana penduduk kampung dari serata daerah akan membawa hasil hutan dan buah-buahan tempatan yang tidak boleh didapati di mana-mana tempat yang lain. Pasar ini mula beroperasi seawal jam 5 pagi. Pasar Satok juga menawarkan peluang kepada pelancong untuk melihat dan mengenali hasil herba, buah-buahan, tumbuh-tumbuhan dan haiwan yang digunakan oleh penduduk Sarawak di dalam masakan dan perubatan tradisional mereka. Suasana meriah dan keramahan penduduk tempatan menjadikan kunjungan ke pasar ini pasti lebih menyeronokkan. Di sini juga terkenal dengan ikan terubok masin, pelancong yang datang ke sini disarankan supaya mencuba ikan terubok masin yang sedap dan murah berbanding di tempat lain.

tempat menarik di kuching sarawak-3

 #4-KUCHING WATERFRONT

Kuching Waterfront juga merupakan tempat yang wajib dilawati sekiranya berkunjung ke Sarawak. Di mana ia adalah antara tarikan utama yang terdapat di Kuching. Selain keindahan Sungai Sarawak, pelancong boleh menikmati pemandangan bot-bot kecil (perahu tambang) dan menaikinya dengan kadar tambang yang cukup murah. Kuching Waterfront juga adalah tempat tumpuan penduduk tempatan berkumpul untuk riadah bersama keluarga. Bertentangan dengan Kuching Waterfront pula, terdapat banyak deretan kedai yang menjual pelbagai jenis kraf yang cantik dan unik bermotifkan tradisi Sarawak. Daripada tikar Sarawak yang popular kepada hasil tembikar yang beraneka bentuk seperti pasu, patung kucing dan sebagainya, semuanya ada ditawarkan dengan harga yang berpatutan. Pelancong juga boleh mendapatkan pelbagai buah tangan dan ole-ole untuk di bawa pulang dari sini.

tempat menarik di kuching sarawak-4

#5-TAMAN NEGARA GUNUNG GADING

Taman Negara Gunung Gading adalah kawasan hutan bergunung-ganang yang indah yang terletak hanya dua jam perjalanan dari bandar Kuching. Taman ini terletak berhampiran Lundu, sebuah pekan kecil yang menarik di barat-daya Sarawak. Pada mulanya taman negara ini merupakan sebuah kawasan pemeliharaan tertutup bagi tumbuhan Rafflesia iaitu bunga terbesar di dunia yang boleh membesar sehingga bergaris pusat satu meter. Walau bagaimanapun, selepas menjalankan kajian meluas tentang kesan ke atas alam sekitar, Jabatan Taman Negara membuat keputusan bahawa Gunung Gading adalah harta negara yang berharga yang perlu dikongsi dengan orang awam. Oleh itu, taman negara ini dibuka kepada pelancong pada tahun 1994. Taman Negara Gunung Gading dikawal rapi oleh Jabatan Taman Negara bagi memastikan pelancong mendapat peluang yang terbaik untuk melihat sendiri bunga Rafflesia yang kembang tanpa memusnahkan kudup bunga tersebut atau pun tumbuhan lain di sekitarnya. Sebuah laluan pelantar kayu telah dibina di tempat di mana Rafflesia tersebut lazimnya kelihatan bagi membolehkan pelancong berkunjung ke sini dengan selesa pada bila-bila masa bunga Rafflesia ini mengembang. Trek laluan hutan membawa pelawat menuju ke sungai, air terjun dan kawasan gunung dan sebuah laluan lagi membawa pelawat ke puncak Gunung Gading (906 m). Bentuk mukabumi kawasan gunung ini yang dramatik menyediakan latarbelakang yang indah kepada pekan Lundu yang berdekatan serta pantai-pantai di Pandan dan Siar.

 tempat menarik di kuching sarawak-6

 #6- TAMAN NEGARA BAKO

Terletak 37 km dari Kuching, Taman Negara Bako kaya dengan flora dan fauna dengan sekurang-kurangnya tujuh jenis tumbuhan tropika yang utama di Sarawak. Walaupun ia adalah satu daripada taman negara terkecil di Asia Tenggara ia mempunyai hampir kesemua spesies tumbuhan yang dapat dijumpai di Borneo. Monyet Prtoboscis yang hanya dapat dilihat di Borneo mungkin menjadi tumpuan di antara haiwan liar, dengan kata lain, sekiranya ada Monyet Macaque, Monitor lizards dan tupai, monyet Prtoboscis lebih menjadi pilihan. Taman itu merekodkan 316 spesies tumbuhan, 22 spesies burung, 24 spesies haiwan reptilia dan binatang berdarah sejuk, 57 spesies mamalia termasuk monyet hidung muncung atau monyet orang Belanda, pelancong yang bernasib  baik boleh terserempak dengan spesies ikan lumba-lumba yang dilindungi sepenuhnya di negeri ini. Taman Negara Bako hanya akan sampai selepas pelancong menumpang kapal kecil selama 20 minit dari Kampung Bako. Ia telah dilindungi sejak 1957 supaya hidupan liar tidak akan terancam. Lawatan tidak digalakkan pada Oktober hingga Mac kecuali April sehingga September. Ini disebabkan pada April hingga September keadaannya tidak begitu lembab kerana dipengaruhi oleh monsun.

 tempat menarik di kuching sarawak-5

 #7-PASAR SERIKIN

Pasar Serikin adalah sebuah pekan kecil di Bau iaitu sempadan Malaysia – Indonesia dengan jaraknya kira-kira 70 kilometer dari Bandar Kuching. Pasar Serikin sentiasa menjadi kunjungan bukan saja penduduk tempatan malah pelancong dari dalam dan luar negara. Terdapat pelbagai jenis barangan dari Sarawak dan Indonesia yang dijual di sini dengan harga yang berpatutan. Di pasar Serikii, pelancong dapat melihat dan membeli pelbagai barangan yang agak asing daripada yang terdapat di semenanjung Malaysia. Barangan yang dijual kelihatan unik dan lebih menarik hati. kebiasaannya, penjual menjual barangan rotan, tikar, pelbagai jenis kain pelikat dan kain batik, makanan ringan 'jajan' made of indonesia, barangan dapur, telekung wanita dan barangan kraf tangan. Ternyata , barangan kraf tangan yang dihasilkan oleh warga tempatan amat kreatif.

 tempat menarik di kuching sarawak-8

#8-JONG'S CROCODILE FARM

Jong's Crocodile Farm atau Taman Buaya Jong di Sarawak adalah adalah sebuah kawasan persendirian yang menempatkan lebih 1000 ekor buaya dari pelbagai jenis dan saiz. Taman ini terletak di daerah Padawan (jalan Kuching-Serian) merupakan kawasan penternakan, pembiakan dan pemuliharaan buaya terbesar di malaysia. Buaya-buaya di sini ditempatkan mengikut saiz, spesies/jenis dan umur. Sekiranya waktu kunjungan pelancong kena pada masanya, pelancong dapat menyaksikan pertunjukkan memberi makan kepada buaya secara langsung. Pelbagai cenderamata kenang-kenangan boleh dibeli dan sekiranya pelancong berminat, daging buaya yang telah dikeringkan juga dijual disini. Terdapat juga spesies unggas, burung, beruang dan binatang eksotik yang lain yang hanya boleh didapati di kepulauan Borneo.

Kuching menjanjikan percutian indah, padat dengan aktiviti, pengalaman yang pelbagai dan ilmu yang bermanfaat kepada pelancong. Selain dari tempat-tempat pelancongan utama yang dinyatakan, terdapat juga tempat-tempat menarik yang boleh dikunjungi seperti Taman Negara Kubah, Taman Orkid, Fairy Cave, Muzium Sejarah Cina, Muzium Sarawak, Tokong Tua Pek Kong, Muzium Tekstil, Muzium Kuching, Masjid Kuching, Kompleks Mahkamah Lama, Astana Negeri Sarawak, Kubu Margherita, Damai Central, Muzium Islam, Tugu Kuching, Pasu Sarawak, Kek Lapis Sarawak, Sarawak River Cruise, dan Bazaar Kaum Bidayuh.

Jadi diatas adalah diantara sempat pihak krew jomlahcuti kongiskan kepada anda semua. Kami disini menyediakan pakej percutian ke Kuching sama ada untuk percutian keluarga, bulan madu mahupun secara berkumpulan.  Untuk dapatkan pakej percutian ke Kuching anda boleh klik disini. Jika ada sebarang pertanyaan mengenai pakej atau trip anda ke Kuching maka jangan segan untuk menghubungi kami di talian 603-5510 8266 atau 010-275 8891. Boleh juga email kami di sales@jomlahcuti.com. Sekian untuk artikel kali ini- krew jomlahcuti

credit image : AndyLeo@Photography , GlobaLinks Learning Abroad, TW Cheong


<b>Tempat Menarik di kuching</b> - Come Sarawak - Come Sarawak

Posted: 31 Jan 2014 03:17 PM PST

Lepas beli ikan...hehehehe...kita teruskan percutian kita ini dengan melawat lagi tempat-tempat menarik di sekitar kuching. Wah....

Kayra dah sampai sini

Nak sampai ke muzium kenalah melalui jejantas ni. Masa tu panas terik. Tapi Kayra happy ja berjalan kesana...

Besar dan megah muzium  ni. Tapi mama tak ingat la ni muzium apa. Tu la kan, ambik masa yang lama sangat nak update blog sampai dah lupa dah semua.

Bagusnya kat sini, depa letak deretan muzium kat satu tempat. Senang kita nak melawat.

Kayra sangat seronok, tak nampak pun muka letih dia

Kita rilek ja bergambar dalam muzium ye...

Sampai la selesai saat kita ambil gambar ni. Tiba-tiba kita ditegur oleh pak guard. Jangan bergambar di dalam muzium....ok, sorry-sorry...

Jadi, kita berdua pun sedihlah tak dapat bergambar di dalam muzium lagi...Kat tangga muzium pun ok what...

Kayra tak kisah. kat mana-manapun Kayra happy aje...

Dah settle hal muzium, kita gerak ke kereta untuk pi makan. Oh ya, ni kereta yang kita sewa kat sana, Saga
 Lepas makan kita singgah sat kat kedai kek Sarawak ni. Beli sikit ja untuk bawak balik kat Tok dan tok Honey
 Mama nak kek 'hati pari' ja...
Dan Kayra yang penat menunggu...

Lepas tu kita singgah kat Kota Magharita sat saja nak tengok-tengok

Cantik berlatarbelakangkan bangunan Dewan Undangan Negeri

Kat hujung jalan ada plak pameran. Singgah la sekejap

Pameran yang menunjukkan kemajuan yang dicapai oleh Negeri sarawak sejak merdeka ni...

Puaslah Kayra menerai segala benda di dalam ni...

Terjelepok duduk ja dia dimana saja...

Banyak jugak port-port yang cantik untuk bergambar

Diam tak diam, dah 50 tahun dah Sarawak join Tanah Melayu kan ? Bangga sekejap

Sebenarnya bila berjalan dalam keadaan kenyang sangat pun tak seronok jugak. Apatah lagi dengan keadaan kaki mama yang tak berapa nak elok lagi tu... Sekejap jalan, sekejap duduk mama ni. Tapi dah kata nak melancong, rugi ja kalau dok lepak hotel saja kan ?

xoxo

<b>Tempat Menarik di kuching</b> - Come Sarawak - Come Sarawak

Posted: 18 Jan 2014 03:35 PM PST

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua, seperti yang kita sedia maklum tahun 2014 adalah tahun melawat malaysia, di mana kerajaaan mensasarkan kehadiran sebanyak 28 juta lebih pengunjung datang melawat malaysia pada tahun 2014, jesteru itu entry kali ini ditulis khas menyokong kempen tahun melawat malaysia 2014. 

Malam tadi telah diadakan majis pelancaran secara besar-besaran  kempen visit  malaysia 2014 di dataran merdeka dan dipancarkan secara langsung di TV, saya sempat tengok  majlis itu dijalankan, memang meriah majlis pelancaran tersebut, dipenuhi dengan tarian, lagu  dan kastum yang berwarna warni.

"Kita semua mesti menunjukkan sikap mesra pelancong. Kita mesti beri mereka satu perasaan iaitu jika melawat Malaysia, mereka akan diterima dengan layanan yang cukup mesra dan sopan," katanya ketika melancarkan Kempen Promosi Tahun Melawat Malaysia 2014 - Pm Najib Razak

Saya menyeru kepada anda semua termasuk saya sendiri marilah kita bersama-sama melancong di dalam negara kerana malaysia truely asia *ayat seperti ahli politik pulak, menyeru habis!* dan seperti kata saudara TimeTraveller 

*sempena tahun Visit Malaysia ni.. apa kata kita banyakan buat trip dalam Malaysia.. Ada banyak gunung boleh hiking.. Hutan untuk trekking.. Pulau untuk di jejaki.. Tempat Bersejarah untuk di ziarahi.. theme park, water park, muzium, zoo untuk di lawati.. Aktiviti camping, fishing, mandi air terjun dan banyak lagi..*

Disebabkan kos sara hidup yang semakin  tinggi, rancanglah percutian anda dengan melancong di dalam negara sebagai pilihan pertama anda. Selain dapat merancakkan lagi sektor industri perlancongan, Malaysia sememangnya mempunyai pelbagai pilihan tempat perlancongan yang menarik perlu diterokai :P

SENARAI TEMPAT-TEMPAT PERLANCONGAN YANG MENARIK DIDALAM MALAYSIA


TEMPAT MENARIK DI PERAK


- Sungai Klah Hot Spring
- Pulau Pangkor
- Kota Belanda Pangkor
- Taman Rekreasi Gunung Lay
- Taman Negeri Royal Belum
- Taman Herba Negeri Perak
- Kuala Kangsar Bandar Diraja
- Zoo Taiping Night Safari
- Pulau Orang Utan
- Bukit Merah Laketown Resort
- Gua Tempurung
- Bukit Larut
- Menara Condong
- Padang Polo
- Eco Park
- Lost World of Tambun
- Galeri Sultan Azlan Shah
- Istana Kenangan
- Air Terjun Ulu Kenas
- Restoran Terapung Teluk Gedong

TEMPAT MENARIK DI KELANTAN

- Pantai Tok Bali
- Pantai Sabak
- Air Terjun Gunung Stong
- Pantai Cahaya Bulan
- Nasi Ulam Cikgu
- Kawasan Bebas Cukai Rantau Panjang
- Kawasan Bebas Cukai Pengkalan Kubor
- Jeram Linang di Pasir Puteh
- Jeram Pasu di Pasir Puteh
- Taman Perbandaran Tengku Anis
- Pusat Galeri Tengku Anis
- Makam Tok Kenali
- Pantai Sri Tujuh
- Pantai Geting
- Pantai Irama Bachok
- Pantai Cahaya Bulan (PCB)
- Lata Rek di Kuala Krai
- Pasar Malam Flat Buluh Kubu
- Masjid Beijing di Rantau Panjang
- Muzium NegeriKelantan
- Pasar Besar Siti Khatijah
- Pasar Malam Wakaf Che Yeh
- Terminal Makanan Negara (TEMAN/RTC)
- Bazar Tok Guru
- Bazar Tengku Anis
- Bazar Kain Batik Buluh Kubu
- Arked Uda
- Superpermarket Kota Bharu Mall (KBMALL)
- Gelanggang Seni
- Tokong Budda Besar di Tumpat Kelantan
- Chinatown di Sungai Keladi (Kg. Penambang) 




TEMPAT MENARIK DI TERENGGANU


- Pasar Besar Kedai Payang
- Taman Tamadun Islam (TTI)
- Dataran Shahbandar
- Pasar Cabang Tiga
- Chinatown Kuala Terengganu
- Muzium Negeri Terengganu
- Pantai Batu Burok
- Pantai Penarik
- Air Terjun Sekayu
- Lata Tembakah
- La Hot Spring
- Tasik Kenyir
- Pulau Kapas
- Pulau Duyung
- Pulau Perhentian
- Pulau Redang
- Tasik Kenyir
- Masjid Terapaung / Masjid Kristal
- Masjid Hadhari
- Kedai Keropok Lekor B.T.B 2209, bkt tok beng
- Kedai Keropok Lekor Sedap di Mengabang Tapah
- Mercu Tanda Baru Pulau Warisan
- Santuary Penyu di Rantau Abang



TEMPAT MENARIK DI PERLIS

- Padang Besar
- Tasik Melati
- Gua Kelam
- Tasik Tasoh
- Ladang Ternak Burung Unta, Beseri
- Kuala Perlis
- Bandar Kangar
- Pekan Perlis
- Taman Ular dan Reptilia, Batu Pahat
- Masjid Terapung Al-Hussain
- Muzium Kota Kayang
- Hutan Lipur Bukit Ayer


TEMPAT MENARIK DI PAHANG


- Cameron Highlands
- Genting Higlands
- Bukit Gambang Waterpark
- Bukit Fraser
- Pulau Tioman
- Gunung Senyum
- Pantai Balok
- Pantai Cherating
- Pantai Teluk Chempedak
- Taman Negara Endau Rompin
- Tasik Bera
- Gunung Tahan
- Air Terjun Sg. Pandan
- Air Terjun Chemong



TEMPAT MENARIK DI KEDAH


- The Carnival Waterpark
- Gunung Jerai
- Pantai Merdeka
- Pantai Tanjung Dawai
- Pulau Langkawi
- Hutan Lipur Sg. Sedim
- Pekan Rabu di Bandar Alor Star
- Air Terjun Lata Mengkuang
- Air Terjun Lata Seri Perigi
- Air Terjun Titi Hayun
- Air Terjun Junjung
- Rimba Rekreasi Batu Hampar
- Pantai Tengkorak
- Ulu Legong
- Pulau Sayak
- Candi Lembah Bujang
- Ladang Anggur Tasik Beris

TEMPAT MENARIK DI PULAU PINANG


- Bukit Bendera
- Taman Rama-Rama
- Menara Komtar/Perangin Mall
- Batu Feringgi
- Taman Negara
- Taman Botani
- Taman Belia
- Tokong Ular
- Rumah Kelahiran P. Ramlee
- Muzium Negeri Pulau Pinang
- Masjid Kapitan Keling
- Padang Kota Lama
- Pasar Rope Walk
- Pantai Seagate
- Tempat Lepak di hadapan Queensbay Mall
- Supermarket Queensbay Mall
- kedai jeruk madu Pak Ali
- Restoran Pak Hussin Tomyam
- Nasi Kandar Beratur di Kapitan Keling
- Nasi Kandar Immigration
- Laksa Janggus di Balik Pulau



TEMPAT MENARIK DI NEGERI SEMBILAN


- Port Dickson
- Kawasan Rekreasi Ulu Bendul
- Pantai Lagun Biru
- PD Mini Zoo
- Jeram Toi
- Jeram Gading
- Wet World Air Panas Pedas
- Kuala Pilah
- Kompleks Kraf Negeri Sembilan
- Rembau Kristal
- Homestay Kampung Pelegong
- Muzium Tentera Darat
- Istana Diraja Seri Menanti
- Jelita Ostrich Farm




TEMPAT MENARIK DI MELAKA 


- Kota A Famosa di Bandar Hilir
- A Famosa Wonderland di A Famosa Resort
- Animal Safari Wonderland di A Famosa Resort
- Cowboy Town di A Famosa Resort
- Medan Samudera : Pusat Ole-Ole Melaka
- Melaka Wonderland Water Theme Park
- Melaka River Cruise
- Menara Taming Sari
- Supermarket Mahkota Parade
- Bangunan Stadhuys
- Masakan Baba Nyonya
- Menaiki Beca Berhias Melaka
- Jonker Street
- Bandar Hilir
- Melaka Sentral
- Melaka Parade
- Ikan Bakar Umbai/Alai
- Restoran Tu Dia Bom Sup Utara
- Makam pahlawan Melaka
- Muzium Samudera
- Muzium Bahtera (Muzium Kapal)
- Perigi hang Li Po
- Perkuburan Belanda
- Taman Budaya Melaka
- Zoo Melaka di Ayer Keroh
- Taman Mini Malaysia di Ayer Keroh
- Taman Buaya Melaka
- Kampung Morten (Rumah Merah)
- Hutan Rekreasi Tanjung Tuan
- Dataran Pahlawan
- Pahlawan Walk (kedai ole-ole)
- Taman Burung
- Kedai Cendol Jam Besar
- Coconut Shake Pantai Klebang
- Pantai Klebang
- Tanjung Bidara
- Pusat Archery di Mahkota Parade


TEMPAT MENARIK DI JOHOR


- Pantai Harbour
- Danga Bay
- Zoo Johor
- Gunung Ledang
- Desaru
- Air Terjun Kota Tinggi
- Bazaar Karat
- Rawa Steamboat
- Hutan Bandar
- Mersing
- Pulau Sibu
- Johor Premium Oulet (JPO)
- Legoland
- Puteri Harbour (Hello Kitty Town)
- Pantai Air Papan Mersing
- Telok Mahkota


TEMPAT MENARIK DI SABAH


- Poring Hot Spring
- Pedas Rafting
- Tanjung Simpang Mengayau
- Gunung Kinabalu
- Pulau Sipadan
- Taman Bukit Tawau
- Persisiran Trausland
- Bukit Payong
- Kinabalu National Park
- Kolam Air Panas Ranau
- Pulau Mabul
- Rumah Terbalik
- Desa Cattle (ladang lembu mesilou)
- Sepilok
- Pulau Silingan
- Lok Kawi
- Tagaluanti
- Sabah Tea


TEMPAT MENARIK DI SARAWAK


- Bandar Kuching
- Kampong Budaya Sarawak
- Sri Aman (pesta benak)
- Gua Niah Miri
- Taman Negara Bako
- Jong Crocodile Farm
- Kedai Kek Lapis Dayang Salleh
- Gua Mulu
- Taman Awam Miri
- Miri Luak Esplaned
- The Grand Old Lady
- Kek Lapis Dayang Salhah



TEMPAT MENARIK DI KUALA LUMPUR / SELANGOR


- KLCC
- KL Tower
- I-City Shah Alam
- Pusat Sains Negara
- Supermarket Pavilion
- Menara Tinjau
- Aquatic KLCC
- Bukit Melawati
- Kg. Kelip-Kelip
- High 5 Bread Time Museum
- Batu Caves di Gombak
- Sunway Lagoon
- Taman Botani Shah alam
- Pulau Ketam
- Bagan Lalang
- Mine's Wonderland
- Wet World
- Desa Waterpark
- Sungai Gabai, Hulu Langat
- Gold Coast Morib Resort
- Golden Palm Tree Resort
- Jalan TAR (Tunku Abdul Razak)
- Tanjung Harapan
- Tekala Waterfall

Macam mana? sangat menarik tempat-tempat perlancongan yang ada di Malaysia, personally daripada kesemua senarai tempat menarik wajib dikunjungi di setiap negeri adalah lebih kurang 10% daripada keseluruhan kawasan yang tersenarai pernah saya lawati cuba anda google sendiri gambar kawasan percutian tersebut sememangnya cantik dan menarik, untuk tahun ini saya sendiri ada target ke kawasan menarik hendak kunjungi  dan selamat  bercuti semua, pastikan bercuti di dalam malaysia menjadi pilihan utama kita semua - ayat macam duta perlancongan pulak  :P

P/s: saya tahu kebanyakkan blogger kat malaysia ni memang kaki berjalan, so apa kata anda kongsikan  kawasan yang paling menarik pernah anda lawati di antara list kawasan di atas.

<b>Tempat menarik di Kuching</b> #1 Pasir Pandak - Kuching City - Blogger

Posted: 25 Oct 2013 07:13 AM PDT

Hari ini aku letih..baru balik kerja..tapi aku nak update jugak blog sebab aku rasa nak update..hehe3.. Hari ni aku nak kongsikan salah satu tempat yang menarik di Kuching.. Menarik tu subjektif,cuma aku saja jer katakan tempat ni menarik sebab ramai orang selalu pergi kat situ terutama hujung minggu. Biasanya kalau dah hujung minggu tu memang banyak lah kereta kat situ..So kira menarik lah bunyi dia tu kan? kekeh3..

Tempat ni terletak masa nak on the way ke Santubong.. Selepas korang melalui Kampung Rempangi. Rasanya ada signboard kot kat simpang jalan besar tu.. Aku mula-mula dulu pun selalu terlepas simpang Pasir Pandak tu..Kalau jarak dari bandar Kuching tu aku tak tau. Tapi kalau korang driving, walaupun bawak perlahan macam ketam pun Insyaallah 45 minit boleh sampai.

Setahu aku nama tempat tu bukan Pasir Pandak asalnya..Kalau tak silap Pasir Puteh..Pasir Pandak tu nama kampung,then ada pantai kat kampung tu..Pantai dalam kampung tu baru namanya Pantai Pasir Pandak..Lantaklaa..Janji ada pantai buat lepak-lepak di petang hari..main gitar sambil ditemani angin..fuhh..layaaan walaupun aku tak pernah buat lagi..kekeh3..

Ni sedikit gambar yang aku sempat ambil..guna handphone jer..jangan sembang nikon canon dan conan dengan aku sebab aku tak reti dan sakai..pegang pun aku tak pandai..ok,aku memang noob disitu..

Pemandangan tong sampah dari bahagian tepi

Cantik kan view Gunung Santubong dari sini kan. Cuma view hp aku sangat noob dari yg sebenar.

Dulu sebelum rumah kedai ni wujud, serius pantai ni berlambak dengan sampah. Sekarang okeh dah.



Ada taman mainan mini untuk kanak-kanak. Kalau korang dah tua serabai nak main pun boleh.

Mini kolam untuk kanak-kanak. Kat hujung sekali sebelah kiri. Sekali lagi tua derabai pun boleh mandi. Takde masalah.


Ni aku saja jer nak ambik kasi korang tengok mandi guna air paip ni berbayar. Charge 50 sen. Tapi orang yang jaga takda. Baik tak payah charge. 

Bermadu cinta di tepian pantai.

Antara kedai-kedai yang ada. Mungkin dalam 10 buah rasanya. Kedai runcit, kedai layang2,makanan,dan bla bla bla..

Ini kaki aku. Selipar abang aku. Sekarang aku full time yang guna. Aku tak peduli, abg long kah,abg kawasankah,ayahanda nenda semua aku langgar.(KL Gengster)

Yang ni cantik kan gambar dia? Aku curi gambar ni dari blog lain.

Kalau datang tu bawaklah sekali family,kawan2,awek,jiran tetangga dan haiwan peliharaan anda okey. Jangan malu-malu. Cuma aku pesan kalau nak mandi tu hati-hati terutama yang bawak anak kecik. Bukan apa, di samping ombak yang kuat, air kat tepi pantai tu pun agak dalam. Aku pernah dengar kes orang mati lemas kat situ. So hati-hati ya. Nanti aku update lagi tempat yang korang wajib pergi di Kuching. Kalau berkesempatan aku nak update sekali tempat makanan yang super sedap lagi halal. Nyum2..