11:46:00

Tempat Menarik di kuching - Come Sarawak


<b>Tempat Menarik di kuching</b> - Come Sarawak - Come Sarawak

Posted: 24 Jan 2014 07:19 PM PST

Lepas beli ikan...hehehehe...kita teruskan percutian kita ini dengan melawat lagi tempat-tempat menarik di sekitar kuching. Wah....

Kayra dah sampai sini

Nak sampai ke muzium kenalah melalui jejantas ni. Masa tu panas terik. Tapi Kayra happy ja berjalan kesana...

Besar dan megah muzium  ni. Tapi mama tak ingat la ni muzium apa. Tu la kan, ambik masa yang lama sangat nak update blog sampai dah lupa dah semua.

Bagusnya kat sini, depa letak deretan muzium kat satu tempat. Senang kita nak melawat.

Kayra sangat seronok, tak nampak pun muka letih dia

Kita rilek ja bergambar dalam muzium ye...

Sampai la selesai saat kita ambil gambar ni. Tiba-tiba kita ditegur oleh pak guard. Jangan bergambar di dalam muzium....ok, sorry-sorry...

Jadi, kita berdua pun sedihlah tak dapat bergambar di dalam muzium lagi...Kat tangga muzium pun ok what...

Kayra tak kisah. kat mana-manapun Kayra happy aje...

Dah settle hal muzium, kita gerak ke kereta untuk pi makan. Oh ya, ni kereta yang kita sewa kat sana, Saga
 Lepas makan kita singgah sat kat kedai kek Sarawak ni. Beli sikit ja untuk bawak balik kat Tok dan tok Honey
 Mama nak kek 'hati pari' ja...
Dan Kayra yang penat menunggu...

Lepas tu kita singgah kat Kota Magharita sat saja nak tengok-tengok

Cantik berlatarbelakangkan bangunan Dewan Undangan Negeri

Kat hujung jalan ada plak pameran. Singgah la sekejap

Pameran yang menunjukkan kemajuan yang dicapai oleh Negeri sarawak sejak merdeka ni...

Puaslah Kayra menerai segala benda di dalam ni...

Terjelepok duduk ja dia dimana saja...

Banyak jugak port-port yang cantik untuk bergambar

Diam tak diam, dah 50 tahun dah Sarawak join Tanah Melayu kan ? Bangga sekejap

Sebenarnya bila berjalan dalam keadaan kenyang sangat pun tak seronok jugak. Apatah lagi dengan keadaan kaki mama yang tak berapa nak elok lagi tu... Sekejap jalan, sekejap duduk mama ni. Tapi dah kata nak melancong, rugi ja kalau dok lepak hotel saja kan ?

xoxo

<b>Tempat Menarik di kuching</b> - Come Sarawak - Come Sarawak

Posted: 17 Jan 2014 11:11 AM PST

Assalamualaikum. Sebenarnya dah lama dah den aku nak buat post nie sebab cuti sekolah hari tu aku balik Kuching. Makanya, aku dapat pergi ke tempat makan yang aku selalu pergi kat Kuching nie. Maklumlah, aku sekolah asrama kat Semenanjung nie so jarang-jarang dapat balik. Since I have nothing better to write about, aku nak buat la pasal tempat makan menarik di Kuching.

1. Mee Sapi Haji Salleh

Ingat tak yang aku cakap pasal mi kolok tu? Haaa.. Inilah dia! Dalam banyak-banyak tempat di Kuching nie, kedai nie menjadi tumpuan orang ramai untuk mendapatkan mi kolok. Kenapa? Sebab... Sedap! Kalau tak nak tunggu lama, datanglah awal sikit (dalam pukul 7 pagi gitu) sebab *lihat sebab di bahagian dua*. Kadang-kadang sampai 45 minit kena tunggu akibat kesesakan manusia. Keluarga aku biasanya tak kan pergi kedai lain untuk mi kolok. Regular customer lah katakan (sampai salah satu pekerjanya masih ingat kami walaupun kami telah lama menetap di Sabah), (but that's a whole different story)

2. Rojak Kuchei

3. Tok Janggut

Rasa nak makan nasi beriyani (tak tau betul atau tak ejaannya)? Come to Tok Janggut! XD. Nasi beryani di sini sangat sedap. Favourite aku ialah ayam madu. Nyum2 ^^

4. Swee Kang Ais Kacang

This old-timer really is awesome. Mu tengok dia handle ABC tu, mu boleh tercengang. Kerana kehebatannya melempar ais ke dalam beg plastik (bagi mereka yang menapau) dengan penuh accuracy and precision. Dulu gerainya di kawasan lain, tetapi sekarang mereka telah berpindah ke tempat yang lebih besar dan selesa. Setelah aku menjelajah Malaysia nie, to be honest, aku tak pernah jumpa ABC yang lebih sedap. Tak tipu. Sementara menunggu ABC itu siap (ya, memang kena tunggu lama), anda boleh menikmati rojak buah, sotong kangkung dan beberapa menu yang lain yang terdapat di gerai ini (nampak tak permainan mereka?). Kedai ini buka pada sebelah petang.

5. Mi Jawa di Satok yang aku tak pasti nama sebenar kedainya.

No comment =='

6. Kubah Ria

Photo from the internet: Kubah Ria baru

This place brings back the memories when I was just a little kid. Sekembalinya aku dari Sabah, aku dapati yang Kubah Ria lama telah dirobohkan dan kawasannya dijadikan tempat parkir manakala sebuah bangunan baharu telah dibina bagi menggantikannya. Tempat nie berkonsepkan food court dan memang banyak gerai kat sini. Boleh venture sendiri, tetapi gerai yang aku selalu pergi ialah yang jual roti john dan mi jawa tu (okay, lupa nama lagi) :P Mula beroperasi pada lewat petang.

7. Singapore Chicken Rice (SCR)

Hari tu aku order mi kolok mushroom. sedaaaaap :P

Restoran nie ada banyak cawangan sekitar Kuching. There is a variety of food on the menu. ranging from western to Sarawakian to (of course) chicken rice. Mesti cuba!

8. Kopi O' Corner

Sejujurnya aku jarang pergi sini tapi aku pernah dengar yang nasi lemak dia memang da bomb punya. Kat sini yang istimewanya ialah banyak pilihan makanan termasuk mi kolok dan laksa sarawak. Warning: tempat nie jam-packed! >.< Sesuai untuk breakfast or lunch (?).

9. Burger jiran sebelah

Tak, tu bukan nama kedai. Literally, gambar di atas ialah burger yang dibeli daripada jiran sebelah rumah aku. Beliau (eh, beliau?) berniaga pada waktu malam. Burger yang dijual tidak sama dengan burger yang ada di luar sana. Packaging dia sangat bersih dan kemas dan rasanya pula enak. Sekiranya anda tahu rumah aku di mana, insyaAllah anda dapat bertemu dengan gerai nie. Jika tidak, nasib hang la. Aku tak dapat nak buat apa. Sori nek lori laaaa.. Hehe

There you have it! Aku rasa banyak lagi kedai yang aku tak sempat nak senaraikan kat sini. So, if you guys are considering to spend the next hols in Kuching, make sure you dine at these places before you leave, or you'll miss out on half of the excitement in this Catcity.